Alon Sariel en Oxalys Ensemble

Metamorfosi

Klassieke muziek

De Israëlische luitist en mandolinespeler Alon Sariel en Oxalys verklanken barok- en renaissancemuziek voor 21ste-eeuwse oren. In samenwerking met Alon Sariel confronteert kamermuziekensemble Oxalys originele werken uit de barok met hun modernere composities.

Een aantal twintigste-eeuwse componisten zoals Igor Stravinsky en Ottorino Respighi verdiepten zich in oude compositietechnieken. Stravinsky schreef met Pulcinella het eerste volledige neoclassicistisch werk. De Belgische vioolvirtuoos Eugène Ysaÿe deed ook zijn duit in het zakje met het openingsdeel van zijn tweede vioolsonate, opgedragen aan de Franse violist Jacques Thibaud. Hierin vind je veelvuldige verwijzingen naar de prelude van Bachs derde vioolpartita.

Alon Sariel

Door zijn veelgeprezen renaissance- en barokopnames wordt Alon Sariel door velen beschouwd als een specialist in oude muziek. Zijn album Telemandolin werd in 2018 bekroond met een Opus Klassik.

In zijn concertprogramma's biedt Alon Sariel het publiek een grote verscheidenheid aan muzikale ervaringen via luit, barokgitaar, oud en andere tokkelinstrumenten. De mandoline, die al eeuwen meegaat en zijn plaats heeft gevonden in de meest uiteenlopende stijlen en culturen, neemt een speciale plaats in zijn hart in.

Programma

  • Unico Wilhelm van Wassenaer (1692-1766) – Concerto Armonico nr. 2 (1740) 
  • Domenico Gallo (1730-1768) – Trio Sonata nr. 1 en nr. 2 (1780)
  • Igor Stravinsky (1882-1972) – Pulcinella Suite (1922)
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludio from Partita nr. 3 in E, BWV 1006 (1720)
  • Eugène Ysaÿe (1858-1931) – Obsession from Sonata nr. 2 (1923)
  • Antonio Vivaldi (1678-1741) – Mandolin (Violin) Concerto, RV316a Op. 4  - La Stravaganza (1716) 
  • Ottorino Respighi (1879-1936) – Ancient Lute Airs en Dances, Suite nr. 3 (1931)